Czy są gry, które zawsze można wygrać? Jak rozpoznać liczbę pierwszą? Jak zostać słynną kobietą w świecie matematyki?
Na te i wiele innych pytań poznaliśmy odpowiedź podczas wczorajszych "Wagarów z matematyką".
Wspólne spotkanie w sali gimnastycznej na początku dnia było wyjątkowo kolorowe - każda klasa ubrała się według wcześniej wylosowanego koloru oraz zaopatrzyła w wyróżniający ją gadżet. Następnie - jak przystało na pierwszy dzień wiosny - pozwoliliśmy się zabrać na wagary. Tym razem organizowane przez Królową Nauk.
O tym, że matematyka przydaje się w życiu codziennym przekonali się bardzo szybko uczniowie klas czwartych na samym początku wagarów. Sprawdzili m.in. jaką kolację mogą przygotować dysponując budżetem 100 złotych.
Uczniowie starszych klas szkoły podstawowej oraz gimnazjum w ramach zajęć ze studentami matematyki poznawali zaawansowane teorie matematyczne: teorię zbiorów, metryki, skalę oraz strategie gier (drugoklasiści z gimnazjum wiedzą już, że są gry, które można zawsze wygrywać).
Matematyka ściśle wiąże się z informatyką. O tym przekonali się nasi uczniowie podczas interaktywnych zajęć z robotyki, szyfrowania oraz kodów kreskowych. Nie zabrakło też elementów programowania w języku Scratch.
Mnóstwo - nie tylko matematycznej - wiedzy przyniosły wykłady. Uczniowie szkoły podstawowej rozwinęli swoją wiedzę na temat liczb pierwszych podczas barwnego wykładu pana Dyrektora. W połowie dnia wszyscy uczniowie gimnazjum zgromadzili się, aby wysłuchać nieszablonowego opowieści o sposobach na zostanie znaczącą kobietą w świecie matematyki. Pan profesor Maciej Kandulski z Wydziału Matematyki i Informatyki UAM zaopatrzył nas w kilka wskazówek - nie wszystkie wymagały zdolności obliczania równań i znajomości wzorów! Poznaliśmy życiorys żony Pitagorasa, tragiczną historię Hypatii oraz zagadkową panią Nobel.
Nie zabrakło matematycznej rywalizacji. Część gimnazjalistów rozwiązywała zadania na czas, inni rozgrzali do czerwoności szare komórki podczas meczu matematycznego.
Jak przystało na wagary, podczas Dnia świętej Urszuli uruchamialiśmy nie tylko nasze głowy. Po intensywnym wysiłku intelektualnym gra "Ślimak" rozruszała ciała czwartoklasistów. Twórczo spędziły czas klasy 6b i Ia gimnazjum, które zmierzyły się z origami. Wszystkie klasy piąte dowiedziały się jak łączyć matematykę ze sztuką w projektowaniu parkietaży. Po blokach zajęć przygotowujących do egzaminu gimnazjalnego (to już tylko miesiąc!) klasy trzecie odpoczęły rozwijając swoje kreatywne myślenie w różnorodnych zadaniach.
Wielu uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum zaprzęgła swoją twórczość do pomocy innym. W ramach akcji "Motylego wolontariatu" przygotowywali motyle, które zostaną dostarczone do poznańskiego Hospicjum Palium.
Wagary z matematyką, poznawanie jej piękna i różnorodności zastosowań, nie skończyły się dwudziestego pierwszego marca. Wielu z nas, zainspirowanych wykładami i warsztatami, pozwoli zabrać się w matematyczne podróże jeszcze nie jeden raz.