Zajęcia „Ortograffiti” są alternatywną formą nauczania ortografii i matematyki, bazującą na nauczaniu wielozmysłowym i rekomendowaną przez Polskie Towarzystwo Dysleksji. Uczniowie w małych grupach uczą się przez zabawę, rozwiązując quizy, rebusy i krzyżówki, czytając zabawne teksty specjalnie dostosowane do potrzeb dziecka dyslektycznego. Oprócz doskonalenia umiejętności stosowania reguł ortograficznych, usprawniania techniki czytania i pisania czy kształtowania zdolności rozumowania, zajęcia te pozwalają na podniesienie wiary we własne umiejętności uczniów z dysleksją lub dzieci z ryzyka dysleksji.
Metoda Ortograffiti:
- zalecana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do indywidualizacji pracy z uczniami
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.
- konsultowana przez prof. Martę Bogdanowicz –wybitny autorytet w dziedzinie dysleksji.
- umożliwia realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej.
Cele ogólne Metody Ortograffiti
- Sprawność funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, motorycznych.
- Płynne czytanie, zwłaszcza w zakresie techniki czytania i rozumienia czytanego tekstu.
- Postępy w pisaniu w zakresie poprawności ortograficznej, poziomu graficznego pisma.
- Rozwój sprawności językowej w zakresie form wypowiedzi pisemnej, konstruowania wypowiedzi ustnej.
- Sprawność liczenia.
Metoda Ortograffiti jest w pełni dostosowana do polskiego systemu edukacyjnego – odpowiada jego wymaganiom formalno-prawnym oraz praktycznym. Zależnie od etapu edukacji, zmienia swoją specyfikę, dostosowując się do zróżnicowanych i zmieniających się potrzeb uczniów.
Ortograffiti z Bratkiem dla najmłodszych
To zajęcia, w których stosowane są elementy „Programu wsparcia uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Ortograffiti z Bratkiem”.
Celem zajęć jest stymulowanie i usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych, pogłębianie zrozumienia wiadomości oraz rozwijanie i doskonalenie umiejętności w zakresie edukacji polonistycznej - umiejętności czytania, pisania i mówienia, ponadto kształcenie odpowiedniego poziomu kompetencji społecznych i emocjonalnych, w tym dotyczących odporności i motywacji.
Adresowane są dla uczniów, którzy „chcą lepiej znać, rozumieć i umieć język ojczysty - polski”, którzy pragną pokonywać swoje trudności szkolne i usprawniać kompetencje językowe.
Umożliwiają poznawanie przygód Bratka i przyjaciół z jego klasy oraz historii innych dzieci i ich rodzin, identyfikowanie się z postaciami literackimi oraz wyszukiwanie analogii we własnych przeżyciach i doświadczeniach. Aktywizują do uważnego słuchania (bajek i innych tekstów, nagrań dźwiękowych), do prawidłowego analizowania informacji i formułowania wypowiedzi ustnych, do coraz bardziej sprawnego czytania na głos i po cichu ze zrozumieniem oraz pisania - poprawnego pod względem graficznym, stylistycznym i ortograficznym.
Oferują zabawy, ćwiczenia i gry dydaktyczne dostosowane do indywidualnych możliwości uczniów.
Kładą nacisk na samodzielne realizowanie zadań, uczą również współdziałania - pracy w parach i w grupach.
Zaspokajając potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów, przyczyniają się do uzyskiwania przez nich sukcesów szkolnych „na ich miarę”, ponadto motywują dzieci do uczenia się, wzmacniają ich samoocenę oraz wiarę we własny potencjał.
Zespół Ortograffiti w naszej szkole:
- Agnieszka Ratajczak
- Joanna Artiemjew
- Magdalena Andrysiak
- Anna Kozak
- Agata Domańska