Poziomy znajomości języka obcego w klasyfikacji ESOKJ - umiejętności w mówieniu, słuchaniu, czytaniu i pisaniu osiągane przez uczniów Społecznej Szkoły Podstawowej
im. św. Urszuli Ledóchowskiej nr 1 w Poznaniu STO
przez cały cykl kształcenia
POZIOM POCZĄTKUJĄCY
A1 Beginner
A2 Pre-Intermediate
POZIOM ŚREDNIOZAAWANSOWANY
B1 Intermediate
A1
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego. Potrafi przedstawiać siebie i innych oraz formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada. Potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
A2
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym (np. podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie, otoczenie, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
B1
Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć podczas podróży w rejonie, gdzie mówi się danym językiem. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są jej znane lub które ją interesują. Potrafi opisywać doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i aspiracje, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
Ogólne cele kształcenia językowego
I etap edukacyjny
- wszechstronny rozwój dziecka
- rozbudzenie zainteresowania językiem obcym
- skuteczne porozumiewanie się w języku obcym
- budowanie postawy tolerancji, otwartości wobec kultur, języków i innych narodowości
II etap edukacyjny
- znajomość środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i
fonetycznych)
- rozumienie wypowiedzi ustnych i pisemnych
- tworzenie wypowiedzi (krótkie, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne)
- reagowanie na wypowiedzi (ustnie w rozmowie lub pisemnie w formie prostego tekstu)
- przetwarzanie wypowiedzi
Powyższe cele są realizowane w następujących warunkach:
- nauczyciel stwarza zachętę do działania poprzez dobór odpowiednich materiałów
dydaktycznych interesujących dla ucznia
- nauczyciel stwarza przyjazną atmosferę podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
- kształtowane są wszystkie sprawności językowych: rozumienie tekstu słuchanego,
budowanie wypowiedzi ustnej, rozumienie tekstu czytanego i budowanie wypowiedzi
pisemnej
- nawiązuje się do treści z innych przedmiotów
- stosuje się multisensoryczność w nauczaniu: dźwięk, obraz, ruch
- stosuje się różnorakie metody pracy i kształtuje się kompetencje społeczne uczniów
- wykorzystuje się język jako środek komunikacji podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
- korzystanie z autentycznych materiałów
JĘZYK ANGIELSKI - I JĘZYK OBCY
obowiązkowy
- Nauczanie w klasach 0-3, 5-8 w wymiarze 4 godzin lekcyjnych
- Nauczanie w klasach 4 - 3 godziny lekcyjne
- Nauczanie w klasach 3-8 w dwóch grupach
- Podział na grupy na podstawie testu poziomującego w klasach 5-8
- Klasy 3-8 korzystają z podręczników wydawnictwa Pearson
- Klasy 0-2 korzystają z podręczników wydawnictwa Cambridge
- Uczniowie klas 0-3 osiągają poziom znajomości języka angielskiego A1
- Uczniowie klas 4 osiągają poziom znajomości języka angielskiego A1+
- Uczniowie klas 5 osiągają poziom znajomości języka angielskiego A2
- Uczniowie klas 6 osiągają poziom znajomości języka angielskiego A2+
- Uczniowie klas 7 osiągają poziom znajomości języka angielskiego B1
- Uczniowie klas 8 osiągają poziom znajomości języka angielskiego B1+
- Egzaminy PTE Young Learners dla chętnych uczniów z klas 5-8
- Konwersacje w języku angielskim 1 h tygodniowo - tematyka skorelowana z realizowanym programem
- Wyjazdy językowe - Współpraca z North West Academy z Derry z Irlandii Północnej
- Coroczny Festiwal Filmów Krótkometrażowych w języku angielskim
- Stosowanie metody CLIL Content and Language integrated learning
- Współpraca z innymi szkołami - wymiana doświadczeń
- Udział uczniów w następujących w konkursach:
- Wojewódzki Konkurs Języka Angielskiego dla uczniów klas 7 i 8
- Olimpiada języka angielskiego dla juniorów dla uczniów klas 7 i 8
- Ogólnopolski konkurs języka angielskiego FOCUS AUTUMN dla uczniów klas 5-8
- Ogólnopolski konkurs języka angielskiego FOX dla uczniów klas 3-8
- Szkolny Konkurs Wiedzy o Krajach Anglojęzycznych dla uczniów klas 4-8
- Szkolny Konkurs “Mistrz Słówek” dla uczniów klas 2-3
- Ogólnopolski konkurs języka angielskiego “Melting Pot” dla uczniów klas 2 i 3
- Międzyszkolny konkurs “Kolory Sceny”
- Konkurs recytatorski poezji irlandzkiej dla uczniów klas 7 i 8
- Szkolny konkurs recytatorski poezji w języku angielskim dla uczniów klas 7 i 8
- Szkolny konkurs krasomówczy”PUBLIC SPEAKING CONTEST” dla uczniów klas 7 i 8
JĘZYK HISZPAŃSKI - II JĘZYK OBCY
do wyboru
- Nauczany w klasach 4-8 w wymiarze 2 godzin lekcyjnych w tygodniu
- Uczniowie klas 4 osiągają poziom znajomości języka hiszpańskiego A1
- Uczniowie klas 5 osiągają poziom znajomości języka hiszpańskiego A1+
- Uczniowie klas 6-7 osiągają poziom znajomości języka hiszpańskiego A2
- Uczniowie klas 8 osiągają poziom znajomości języka hiszpańskiego A2+
- Egzaminy DELE ESCOLAR A1, 2/B1 dla chętnych uczniów z klas 6-8
- Wyjazdy językowe - Colegio Maravillas Benálmadena Hiszpania
- Wymiana z Hiszpanią - Colegio Inmaculada w Alicante
- Stosowanie metody CLIL Content and Language integrated learning
- Współpraca z innymi szkołami - wymiana doświadczeń
- Udział uczniów w następujących w konkursach:
- Wojewódzki Konkurs Języka Hiszpańskiego
- Szkolny Konkurs Języka Hiszpańskiego dla uczniów klas 4
- Szkolny Konkurs Języka Hiszpańskiego dla uczniów klas 5
- Szkolny Konkurs Języka Hiszpańskiego dla uczniów klas 6
- Szkolny Konkurs Języka Hiszpańskiego dla uczniów klas 7
- Szkolny Konkurs Języka Hiszpańskiego dla uczniów klas 8
JĘZYK FRANCUSKI - II JĘZYK OBCY
do wyboru
- Nauczany w klasach 4-8 w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo
- Uczniowie klas 4 osiągają poziom znajomości języka francuskiego A1
- Uczniowie klas 5 osiągają poziom znajomości języka francuskiego A1+
- Uczniowie klas 6-7 osiągają poziom znajomości języka francuskiego A2
- Uczniowie klas 8 osiągają poziom znajomości języka francuskiego A2+
- Egzaminy z języka francuskiego dla chętnych uczniów DELF PRIM (dla uczniów w wieku 8-12 lat) poziomu A1, A2/B1
- Egzaminy z języka francuskiego dla chętnych uczniów DELF Junior (dla uczniów od 13-16 lat) poziomy A1, A2/B1
- Wyjazdy językowe wspólny dla uczniów języka francuskiego i języka niemieckiego
Infinity English College - Kanturk, Republika Irlandii
- Stosowanie metody CLIL Content and Language integrated learning
- Współpraca z innymi szkołami - wymiana doświadczeń
- Udział uczniów w następujących w konkursach:
“Mistrz Translacji”szkolny konkurs języka francuskiego dla uczniów klas 4-8
Szkolny Konkurs - Francuski w przysłowiach
Szkolny Konkurs Wiedzy o Paryżu dla uczniów klas 4
Szkolny Konkurs Wiedzy o Francji dla uczniów klas 5
Szkolny Konkurs Wiedzy o cywilizacji, geografii i historii Francji dla uczniów klas 6
Szkolny Konkurs Wiedzy o krajach frankofońskich dla klas 7
JĘZYK NIEMIECKI - II JĘZYK OBCY
do wyboru
- Nauczany w klasach 4-8 w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo
- Uczniowie klas 4 osiągają poziom znajomości języka niemieckiego A1
- Uczniowie klas 5 osiągają poziom znajomości języka niemieckiego A1+
- Uczniowie klas 6-7 osiągają poziom znajomości języka niemieckiego A2
- Uczniowie klas 8 osiągają poziom znajomości języka niemieckiego A2+
- Egzaminy z języka niemieckiego dla chętnych uczniów GOETHE ZERTIFIKAT A1– Fit in Deutsch 1
- Współpraca z niemiecką szkołą vhs Volkshochschule Emden
- Wyjazdy językowe wspólny dla uczniów języka francuskiego i języka niemieckiego
Infinity English College - Kanturk, Republika Irlandii
- Stosowanie metody CLIL Content and Language integrated learning
- Współpraca z innymi szkołami - wymiana doświadczeń
- Organizacja Międzyszkolnego Konkurs Języka Niemieckiego „ŚPIEWAM I RECYTUJĘ PO NIEMIECKU”
- Udział uczniów w następujących w konkursach:
- Wojewódzki Konkurs Języka Niemieckiego
- Konkurs Języka Niemieckiego „ Mistrz Translacji”
- Międzyszkolny Konkurs Języka Niemieckiego „ŚPIEWAM I RECYTUJĘ PO NIEMIECKU”
- Ogólnopolski Konkurs Języka Niemieckiego ALBUS
- Szkolny Konkurs Wiedzy o Krajach Niemieckojęzycznych dla uczniów klas 4 -7
- Szkolny Konkurs Języka Niemieckiego dla uczniów klas 6-7 „Mistrz przekładu”
- Ogólnopolski Konkurs Języka Niemieckiego „Lust auf Lesen?”
- Szkolny Konkurs dla kl. 7-8 “Język niemiecki w przysłowiach”
- Szkolny Konkurs Języka Niemieckiego „Słownictwo” dla klas 5-8
PODSUMOWANIE
WYNIKI Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OSIĄGANE NA EGZAMINACH KOŃCOWYCH:
2019 wynik szkoły poziom podstawowy gimnazjum 98%
2019 wynik szkoły poziom rozszerzony gimnazjum 92 %
2019 wynik szkoły egzamin ósmoklasisty 95 %
2018 wynik szkoły poziom podstawowy gimnazjum 98%
2018 wynik szkoły poziom rozszerzony gimnazjum 88%
WYNIKI Z JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO OSIĄGANE NA EGZAMINACH KOŃCOWYCH:
2019 wynik szkoły egzamin ósmoklasisty 100 %